Dunedin

23 november 2017 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

Onze volgende bestemming is Dunedin, een wat grotere universiteitsstad. De drie uur durende reis hebben we uiteraard weer onderbroken met een golfstop. De golfbaan die we op het oog hadden, ging echter niet door. Vandaag was het toevallig mannen-dag. Een dag per jaar mogen vrouwen hier niet spelen (don’t ask why…). Er was voor mij wel een ‘spot in the kitchen’. Nou nee, bedankt. We gaan wel naar de volgende golfbaan (Toko Golfclub) even verderop. Daar was het, zoals hier veelal gebeurt, erg rustig. Hier hebben we lekker gespeeld. Daarna lunchen aan een meer, lekker in de zon. We vervolgen onze weg richting de Captain Eady Lookout B&B. Deze ligt net buiten Dunedin stad, in Portobello. Via een slingerweg van 12 km langs het water (soms heel smal en zonder vangrails) arriveren we. Wat een prachtig uitzicht hebben we hier weer!

We maken een wandeling op het strand. Prachtig die hoge golven! Hier liggen de zeeleeuwen gewoon op het strand te chillen. Heel leuk om te zien.

sea lion         Allan beach

’s Avonds gaan we naar Penguin Place, Conservation Reserve, om de yellow eyed pinguïns te zien. Om 21.00 uur maak je een korte wandeling naar het strand, waar de pinguïns worden opgewacht. Zij hebben de hele dag in de oceaan doorgebracht en gaan ’s avonds als het donker wordt, in groepen het strand op, terug naar hun nesten. Al snel zien we ze aan komen zwemmen (wat zwemmen ze snel). Daarna waggelen ze het strand op en lopen voor onze voeten het pad op. Zo leuk om te zien.

pinguins on the beach    pinguins

De volgende dag gaan we golfen op St. Clair Golf Course. Een erg mooie baan met heel mooi uitzicht over de oceaan. Er staat een behoorlijke wind, wat het aan de kust best koud maakt. Maar de uitzichten zijn zeker de moeite waard! Na afloop een warme lunch in Dunedin bij Starfish (een aanrader van een local). Even weer warm worden.

We rijden naar Baldwin Street, the steepest street in the world. Jeetje wat is deze straat steil. Je kunt er bijna niet normaal staan. Het is echt een toeristische attractie, heel maf.

Dunedin staat bekend om de Taieri Gorge Railway, een vier uur durende treinreis in een oude trein. Als echte toeristen gaan we gezellig mee, nadat we ’s ochtends de winkelstraten hebben verkend. Het station is een prachtig gebouw uit 1906. De trein is echt oud en kraakt behoorlijk. De uitzichten en vergezichten zijn prachtig. De tunnels zijn heel smal, de trein past er maar net in. Alex heeft een korte impressie gemaakt, dus check de video!

trein ticket

Op onze laatste ochtend in Dunedin gaan we golfen. Dit keer op Chisholm Links Course. Gelukkig is het warmer dan gisteren en het zonnetje schijnt. Ook deze golfbaan heeft mooie holes met uitzicht over het strand en de oceaan. Het blijft super mooi allemaal. Het is een leuke baan, een beetje droog nu al (en de zomer is pas net begonnen).

Een snelle lunch en door naar Nick. Nick is onze mountainbike gids van deze middag. Samen met een man uit Australië brengt Nick ons naar een hele mooie mountainbike track. Daar gaan we, het bos in… Jeetje, dat is even wennen hoor, die smalle paden omhoog en weer naar beneden. Dan gaan we naar een andere track. Alex en de Australiër (de snelle jongens) gaan samen de berg op. Nick zegt dat het een uur duurt om de top te bereiken…. Nick en ik volgen de mannen op mijn tempo (gelukkig maar). Maar het gaat goed, al is het pad echt heel smal. Halverwege nemen we een pauze. We zijn behoorlijk hoog gekomen, niet slecht! Wat een uitzicht weer! De mannen hebben de top bereikt en we ontmoeten elkaar weer bij onze pauze plek. Nick en ik beginnen aan de afdaling. Een beetje spannend vind ik dat wel, ik ben niet zo’n held naar beneden toe…. Maar al gauw merk ik dat het best lekker gaat (op de hele scherpe bochten na dan…). En dan ineens zijn we alweer beneden. Yes!!

Moe maar voldaan gaan we terug naar de B&B voor een nodige douche. Wat een heerlijke dagen weer!

1. Ron:
    23 november 2017
    Dat mountainbiken klinkt gaaf !
  2. Steph:
    23 november 2017
    Wat ontzettend gaaf! Het klinkt echt als een prachtige reis.
    Heerlijk voor jullie. Wij reizen mee door alle verhalen.
    Liefs
  3. Peter en Carla:
    23 november 2017
    Weer een fantastische omgeving en een mooie golfbaan.
  4. Marcel Rood:
    23 november 2017
    Was weer een prachtig verhaal en ik zie jullie houden de conditie op pijl. Geniet er maar van. Alles wat je hebt gehad kunnen ze je nooit meer afnemen.
    Ada prima bericht van de dr. van het Lumc. Waarden nier vooruitgegaan dus....30 nov definitief 2 mnd naar Gran Canaria.
    Kijken weer uit naar jullie volgend verslag. Xxx van ons.
  5. Paul en Gonnie:
    24 november 2017
    Hee, nu bewezen is dat er wel degelijk hard gelopen wordt😆, pakken jullie nu lekker de trein👍 Prachtige reis! En de mointainbike tocht doorstaan. Goed hoor Vera. En Alex lekker op tempo!! Genieten. Liefs