Franz Josef Glacier

4 december 2017 - Marahau, Nieuw-Zeeland

We laten Makarora achter ons en gaan richting Franz Josef Glacier. De natuur om ons heen is wederom prachtig. We maken wat stops bij look-outs en watervallen. Ook maken we, op aanraden van Pete, de korte wandeling 'Blue Pools'. Erg mooi, maar we vluchten snel weer de auto in. Hier zijn namelijk erg veel sand flies en die beesten bijten vreselijk (ze zijn erger dan muggen, echt). Na een mooie autorit halen we wat boodschappen, want we hebben de komende dagen self-catering in ons huisje bij Franz Alpine Retreat. Lekker even zelf koken en relaxen. Hier kunnen we gelukkig ook weer wassen.
De volgende dag is het duimen voor mooi weer. Er is wat regen voorspeld en wij hebben de gletsjer geboekt. Dit gaat niet door als het weer het niet toelaat....
Het lijkt mee te vallen, maar we blijven duimen. Dit kan op het allerlaatste moment nog afgeblazen worden (ook die verhalen hebben we helaas gehoord). We worden gewogen, krijgen kleding, schoenen, ijzers voor onder de schoenen en een rode tas. Dan gaan we toch echt de helikopter in, YES!

de gletsjer  happy travelers

Dit keer is de helikoptervlucht kort, maar het is erg mooi om zo over de gletsjer aan te komen vliegen. Dan ontmoeten we onze gids en gaan de komende uren met een kleine groep met hem mee (zie video).

ijs
Het zonnetje schijnt, wat het blauwe ijs nog mooier maakt. Wat is dit fantastisch!!
Het is een hele mooie wandeling. De gids hakt af en toe wat ijs af en op sommige stukken lopen we tussen het ijs in (soms is het heel erg smal). Ook gaan we enkele grotten in. Kruipend en glijend ga je daar doorheen. Het ijs is daar helemaal prachtig en heel blauw, wow!!

beetje bukken   glijen maar...

We zien meerdere groepjes wandelaars om ons heen. Wat zijn we allemaal klein vergeleken met het ijs. We lijken wel mieren :-). Op onze terugreis richting de helicopter zien we nog een groot brok ijs naar beneden komen (gelukkig ver van ons vandaan). Wat is dat indrukwekkend en wat ben je als mens dan klein. De helicopter landt weer op een klein stuk ijs en we worden weer teruggevlogen naar de bewoonde wereld. Wat een te gekke dag weer!!

yeah!

1. Gerrrrrr:
    4 december 2017
    Wat mooi zeg om daar zo “ klein” tussen te lopen. Indrukwekkend!
  2. Joke:
    4 december 2017
    Te gek dat het door kon gaan, wij hadden dat geluk helaas niet....maar reden om nog een keer terug te gaan! Mooie foto's!!
  3. Peter en Carla:
    5 december 2017
    Heel mooi om daar te wandelen.(maar ook glad.) kink dus maar goed uit.