Tongariro National Park

14 december 2017 - Nationaal park Tongariro, Nieuw-Zeeland

Vandaag vertrekken we richting Tongariro National Park. We volgen ruim 90 km de Moawhango Valley Road. Wat een schitterende weg is dat! We gaan van de groene heuvels (Hobbit land) over in schitterende bergen. Wat een uitzichten hebben we weer! Ook lopen we tegen een road block aan.... de koeien staan op de weg.
Road block   uitzicht Moawhango Valley road

Onze pauze brengen we door op Waiouru Golf Club. We spelen 9 holes op NZ's hoogst gelegen golfbaan (op 800 meter hoogte). 15 dollar per persoon en spelen maar. Het clubhuis ziet er niet uit, het lijkt jaren niet gebruikt. De tee boxen zijn ook bijna onvindbaar. Maar de rest van de baan is erg mooi en groen, met steeds een prachtig uitzicht op Mount Ruapehu met zijn sneeuw bedekte top.
Golf @ Waiouru
In het Tongariro National Park verblijven we in The Park Hotel Ruapehu. Een kleine kamer maar prima voor een paar nachten. We gaan op tijd naar bed, want de wekker staat vroeg voor de Tongariro Alpine Crossing. Een wandeling van 19,4 km die wordt gezien als een van de spectaculairste wandelingen op het Noordereiland. De route loopt over een vulkanisch terrein, welke ontstaan is door uitbarstingen van Mount Ngarahoe en Mount Tongariro. We worden met een busje naar het startpunt gebracht en om 8 uur beginnen we aan onze wandeling.
Tongariro alpine crossing  harde wind en koud!  Rook uit de berg
De eerste kilometers lopen prima weg. Dan bereiken we het 5 km punt en gaat de route flink omhoog (Devil's Staircase). Poeh, het tempo gaat wat naar beneden...  Rond de 7 km zijn we al behoorlijk hoog en staat er een hele harde en koude wind. Dit deel is heftig en echt een barre tocht te noemen. Soms kan je bijna niet blijven staan, zoveel wind staat er! Het pad bestaat hier uit losse stenen, dus het is oppassen. Maar we gaan gestaag door...
Kilometer vreters  de wolken trekken op  Hier en daar rookt het...

Dan hebben we de top bereikt en worden onze inspanningen beloond. We kijken tegen prachtige krater meren aan, Blue Lake en Emerald Lakes. Wow, wat is het hier mooi!! En we hebben geluk, want de wolken trekken eindelijk op. De zon maakt de kleuren van de meren nog mooier. Hier nemen we een pauze en genieten van het mooie uitzicht.
Emerald lakes & Blue lake  Blue lake  Yeah!
Dan lopen we weer door. Hier is het pad gelukkig weer een pad te noemen en is de hele harde wind weg. Lekker! Na ongeveer 11 km gaan we langzaam aan weer naar beneden. Langs de rand van de berg en het laatste stuk gaat door het bos heen. En dan komen we om 13.30 uur aan bij het eindpunt. De 19,4 km zitten erop!! Wow, wat een schitterende wandeling is dit geweest. Ons busje komt ons pas om 15.30 uur halen, dus we gaan lekker zitten/liggen in het zonnetje met de schoenen uit :-). Even bijkomen!   TIP: check de video, wij vinden hem erg leuk!