Wellington

10 december 2017 - Havelock, Nieuw-Zeeland

De Interislander Ferry brengt ons van het Zuider- naar het Noorder eiland. Van Picton naar Wellington, de hoofdstad van Nieuw Zeeland. Dag Zuider eiland. We hebben echt van je genoten!!! Van iedereen hier horen we dat de twee eilanden heel verschillend zijn. We zijn benieuwd... De huurauto moeten we inleveren, deze mag niet mee op de ferry. Of onze cool-box als handbagage mee mag, is nog maar de vraag (fingers crossed). Als we aan boord gaan, wordt ons gevraagd wat er in die box zit, is het een hond of een kat?? Gelukkig voldoet ons antwoord en mogen we, met cool-box en al, aan boord. De overtocht duurt 3,5 uur, een hele zit.
de Interislander ferry
Dan arriveren we op het Noorder eiland. De koffers komen gelukkig snel en ook de nieuwe huurauto staat alweer klaar. Op naar het Distinction Hotel, waar we 2 nachten zullen blijven. Wat een drukte in de stad Wellington. Het is echt even wat anders dan die rustige wegen die we inmiddels gewend zijn.
Holland street   De bomen kleuren langzaam rood
De volgende dag moeten we erg vroeg op. We hebben ons opgegeven voor de Park Run in Lower Hutt. Vijf km hardlopen samen met ruim 200 local kiwi's. De run start om 8 uur. Onze Rotterdamse vrienden lopen dit weekend de Bruggenloop en normaal lopen wij met ze mee. Maar nu zijn we er niet en zijn we met deze Park Run een beetje sollidair (alleen het tijdstip, het aantal km en het weer is anders). Succes Bruggenloop kanjers (Sander vertegenwoordigt de familie Baltus)!! Aangekomen in Lower Hutt, blijkt het iets anders te werken dan in Nederland. We zien niemand en vragen ons af of we wel op de goede plek zijn. Dan zien we enkele mensen die er als hardlopers uitzien en horen we dat de 'running director' onderweg is. Dan is het meehelpen om alle spullen te tillen naar de startplaats (vlaggen, bordjes, startlijn, etc). Als alles opgebouwd is, geeft de director een klein praatje. Alle mensen die voor het eerst een Park Run lopen worden met applaus verwelkomd. Wat grappig! Dan is de start en lopen we door het park. Eerst hebben we wind mee. De zon schijnt, het is al redelijk warm zo vroeg in de ochtend. De laatste kilometers hebben we een lekker windje tegen en zit het er alweer op. We gaan terug naar het hotel voor een verdiende douche.
Park run Lower Hutt   na de finish
We bezoeken Te Papa Tongarewa, het nationale museum van Nieuw Zeeland (beter bekend als 'Te Papa'). Het is een mooi museum met veel informatie over de planten en dieren in Nieuw Zeeland, de aardbevingen en de ligging van NZ op een breuklijn van twee tektonische platen, de immigranten en vluchtelingen die naar NZ zijn gekomen en niet te vergeten de Maori.
Te Papa museum   Te Papa
Het is alweer tijd om Wellington te verlaten. Op naar Havelock North.

1. Gerrrrrr:
    10 december 2017
    Ha, ha, alleen het hardlopen was hetzelfde. Voor de rest was ALLES anders. Het lijkt hier eindelijk winter te worden, grote sneeuwvlokken. We spreken jullie met het diner........weltrusten NZ!
  2. Wen:
    10 december 2017
    Wat cool om die run zo mee te maken!